Omtale

En amerikansk uge i Lydenskabens tegn. Læs artikel her.

Artikel i Jyllands-Posten om Lydenskab og entreprenørskab.

Musikken var dog i sig selv dragende. Kristina Holgersen, Lydenskab og Søren Lyngsø Knudsen fremførte sangene i afdæmpede, melankolske fortolkninger med instrumenteringen klaver, cello, akustisk guitar (med effektpedaler) og knitrende elektronik. Anmeldelse i Gaffa

Anmeldelse fra Lydenskabs gastronomiske koncert ved Holmboe Festival.
“Mad og musik spillede i bogstaveligste forstand sammen til en unik rejse i lyd, smag og nydelse.

Aftenen sluttede som en uhyre vellykket koncert bør: med stående bifald. Plus med mætte maver og mindet om superbe, gastronomiske toner.

Læs hele anmeldelsen i Horsens Folkeblad her:  Holmboe Festival.

POP UP Koncertsal i Odder. Se omtale her: POP UP koncertsal i Vita Park

INTERVIEW TIL GRAMEX. Lydenskab. Februar 2012. Læs det fulde interview her.

SEISMOGRAF har anmeldt Lydenskabs koncert “PÅ SPORET AF LYD” på Athelas Festival
Af Jesper Steen Andersen

“På sporet af lyd var måske det mest tydelige eksempel på en koncert, som stikker i mange retninger, og som samtidig var imødekommende. Det danske Lydenskab-ensemble havde her iscenesat en koncert med lysvirkninger, udklædning og en karismatisk gæsteperformance. Musikalsk gik det fra indadvendte klangstykker til noget, som jeg i mangel på bedre ord, vil kalde moderne teater/performance-fest.

Eyvind Gulbrandsens Den fyrste song eg høyra fekk indledte koncerten i 90% mørke. Bevidstheden om, at publikum blev overværet bagfra af en oplyst Mannequin sextet med installerede højtalere, var en stærk oplevelse. Og at alle i blandt publikum nok ikke var klar over det, gjorde det på en eller anden snobbet måde endnu stærkere. Musikken var tyst, fjern, stemningsfuld, Sigur Ros’et, horisontal og – fristes jeg til at skrive – rigtig nordisk. http://eyvindgulbrandsen.dk/eyvindgulbrandsen.dk/den_fyrste_song.html.

Henrik Buddes værk Terribly Cold and Nearly Dark havde også noget poetisk og tyst. Og også en mørk belysning. Som i den lille pige med svovlstikkerne (Helmut Lachenmann har lavet et lignende trick i sin opera om hende) gav antænding af tændstikker et indblik i en anden musikalsk verden. En oplyst og klar verden, som stod i modsætning til det fjerne, stille og dunkle univers, som man hørte, når tændstikkerne ikke var tændt. En komposition med en meget effektfuld og god idé, men som kompositorisk også godt kunne trænge til at blive strammet lidt op: Den ikke-antændte verden ville måske lidt for meget.

Performancekunstneren Lilibeth Cuenca som forgrundsfigur for Lydenskab, foto: Alexander Banck-Petersen

Koncerten sluttede af med performancekunstneren Lilibeth Cuenca. At Lydenskab har fået hende med er et stort scoop. Temaet var mænd, og hun var udklædt som sådan. Fra jakkesætsklædt sanger til præst, der prædikede manderettigheder, til tysksyngende danser med bongotrommer på numsen (tænk på fx Josephine Baker). Ich bin böse und sauer! – blev der råbt. Musikken frem stod ikke særlig markant, men vigtigst var måske også, at den skulle fungere som akkompagnement til performeren, der sugede meget af opmærksomheden til sig.

Det er mit klare indtryk, at Lydenskab kan erobre markedsandele, fordi de placerer sig i et felt, hvor der er en manko. Det var første gang jeg så dem, men dømt ud fra denne ene koncert, handler deres projekt om at formidle den del af den nye musik, som ikke er helt så elitær, eller indelukket om sig selv og institutionen. Ja faktisk i endnu højere grad end fx Dygong. De har klart potentialet til at nå ud til nye publikumsgrupper, og derfor er det ekstra positivt, at de hovedsageligt tager unge, danske komponister op.”

 

Omtale af Dagligstuekoncert

I forbindelse med Lydenskabs Pop-up koncertsal har P2 bragt et indslag om Lydenskab. Du kan lytte til det ved at trykke lige her

Interview i fagbladet Basunen. En artikel du kan læse her

Amatøroptagelser fra vores sidste produktion med MadhosMads – mesterkokken Mads Valentin.

Fra 30. maj til 5. juni indtog LYDENSKAB en af de tomme butikker i Århus og inviterede ind til Fordybelse, indlevelse og oplevelse. 
I en lukket grønthandler vakte LYDENSKAB rummet til live med et nyt indhold. Her kunne den klassiske musik opleves helt tæt på i korte intense koncerter, hvor interaktive drømmemaskiner, soundbugs og digital mediekunst spillede sammen med Lydenskabs klassiske musikere.

Lydenskab inviterede publikum til at overvære prøver og til at komme forbi til de mange koncerter, der udspillede sig i løbet af ugen.
Medvirkende komponister: Morten Ladehoff, Kristina Holgersen, Line Tjørnhøj, Gorm Askjær. Digital mediekunstner: Signe Klejs.

Sted: CHRISTIANSGADE 32, ÅRHUS C

Se presseklip her